Eiwitten

Eiwitten

Eiwitten zijn verbindingen die stikstof bevatten. Ze worden gevormd uit aminozuren. Eiwitten dienen voor veel functies in ons lichaam. Ze worden gebruikt voor groei, reparatie en onderhoud van lichaamsweefsel. Antilichamen voor bescherming tegen ziekten worden uit eiwitten gemaakt en niet onbelangrijk is dat uit eiwitten energie kan worden geproduceerd. We spreken over niet-essentiële aminozuren en essentiële aminozuren. De essentiële aminozuren kan ons lichaam niet zelf aanmaken, maar deze halen we uit onze dagelijkse voeding. Een eiwitbron in de voeding die alle essentiële aminozuren bevat, wordt een compleet eiwit genoemd. Vlees, vis, gevogelte, eieren en melk zijn voorbeelden daarvan. De eiwitten in groenten en granen worden incomplete eiwitten genoemd omdat ze niet alle essentiële aminozuren verschaffen. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheden voor eiwit zijn 0,95 gram per kilo lichaamsgewicht. Mannen hebben gewoonlijk meer eiwit nodig dan vrouwen omdat mannen over het algemeen langer en zwaarder zijn en bovendien meer spiermassa hebben (Kenney, & Wilmore, 2013, p. 372-373).

 

Voor de sporters onder ons

Aminozuren zijn de bouwstenen voor het lichaam wat maakt dat eiwitten essentieel voor de groei van lichaamsweefsels. Het blijkt dat personen die aan krachttraining doen 2,1 keer de aanbevolen dagelijkse dosis nodig hebben. Ongeveer 1,6 tot 1,7 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht per dag. Sporters die aan duurtraining doen hebben 1,2 tot 1,6 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig. De meeste sporters nemen al elke dag een grote hoeveelheid energie en dan is het mogelijk om 10% van de energie als eiwitten te nuttigen. Wanneer er te veel eiwitten ingenomen worden, kunnen er gezondheidsrisico’s op treden. Door de hoge eisen die de overmatige eiwitten aan de nier stelt wordt het scheiden van de ongebruikte aminozuren lastig. Voeding die voor 10% tot hoogstens 15% van onze energie uit eiwitten bestaat moet voor sporters voldoende zijn, behalve als hun totale energie-inname onvoldoende is (Kenney, & Wilmore, 2013, p. 372-373).

 

Chat openen
1
Hoe kan ik je helpen?
Chat met Idieet
Goedendag, hoe kan ik je helpen?