Mineralen

Mineralen

Mineralen zijn onmisbaar voor een normale cel functie. Denk aan de meest bekende mineralen Calcium, IJzer, Zink, Magnesium en Natrium. Ongeveer 40% van alle mineralen is Calcium. Calcium is bekend om zijn functie bij het bouwen en handhaven van gezonde botten en daar ligt ook het meeste Calcium opgeslagen. Voldoende Calcium opname is doorslaggevend voor onze gezondheid. IJzer is in het lichaam in relatief kleine hoeveelheden aanwezig, maar speelt een cruciale rol in het zuurstoftransport. Volgens sommige schattingen heeft minstens 25% van de wereldbevolking een te kort aan IJzer. Dit veroorzaakt vermoeidheid, hoofdpijnen en andere symptomen. Mensen die gevarieerd eten  in verhouding met energiebehoefte van hun lichaam, is zeer waarschijnlijk dat alle vitamine en mineralen in voldoende maten binnenkomen.  Maar voor diegenen die wel met opzet voedsel met een lage energie-inhoud eten of erg eenzijdig eten, kan suppletie nodig zijn (Kenney, & Wilmore, 2013, p. 376-378).

 

Voor de sporters onder ons

Calcium is onmisbaar voor de normale spierfunctie. Voldoende Calcium opname is doorslaggevend voor onze gezondheid. Als we niet genoeg consumeren zal Calcium worden gehaald uit de opslagplaatsen en vooral uit de botten. IJzer supplementen worden gegeven aan mensen die een ijzerdeficiëntie hebben, dan nemen de prestaties toe, met name het aerobe vermogen. Bij sporters die gevarieerd eten in verhouding met energiebehoefte van hun lichaam, is zeer waarschijnlijk dat alle vitamine en mineralen in voldoende mate binnenkomen en dat suppletie geen effect zal hebben op prestaties. Maar voor diegenen die wel met opzet voedsel met een lage energie-inhoud eten of erg eenzijdig eten, kan suppletie nodig zijn om de prestaties op peil te houden (Kenney, & Wilmore, 2013, p. 376-378).

 

Chat openen
1
Hoe kan ik je helpen?
Chat met Idieet
Goedendag, hoe kan ik je helpen?