Motivatie

Motivatie

Vaak krijg ik de vraag van mensen “waar haal jij die motivatie vandaan?”.  Ik kan mij voorstellen dat mensen hier vaak tegenaan lopen. Vaak hoor je dat mensen het wel even een periode volhouden, maar niet voor lange termijn.  Ik heb dit zelf ook ervaren vorig jaar zomer 2020. Dat kwam omdat ik alle lekkere dingen niet meer mocht van mijzelf en de leuke dingen werden minder leuk doordat ik niet meer dan 2 wijntjes mocht drinken en de chips niet mocht nemen van mijzelf. Soms vermeide ik maar een aantal afspraken met vriendinnen omdat ik het anders te veel gezelligheid vond en het mijzelf niet te moeilijk wilde maken. Oftewel ik was in een strijd met mijzelf en eten/drinken. Ik had een doel voor ogen die ik natuurlijk zo snel mogelijk wilde halen en die haalde ik ook redelijk snel. Alleen is de vraag of ik er gelukkiger van werd? Nou dat antwoord is “NEE”, ik werd er totaal niet gelukkiger van.Doordat ik mijzelf zo veel ontnam voor een periode kreeg ik juist grote vreetbuien en raakte ik de controle kwijt. Ik denk dat veel mensen hiertegen aanlopen. Je wilt het zo goed mogelijk doen. Je maakt de afspraak met jezelf om een periode even niet te snoepen, geen alcohol te drinken, niet uiteten te gaan en geen chips meer te nemen bij een film.  Wat mag dan eigenlijk nog wel? Je noemt zoveel dingen op die je NIET mag en dit maakt het niet haalbaar voor een lange termijn.  

Stel eens de vraag aan jezelf “Wat is jouw doel?” en als jouw doel afvallen is, stel dan de vraag “waarom wil je afvallen?”.  In de meeste gevallen willen mensen afvallen om lekkerder in hun vel te zitten. Maar is de vraag of je wel echt lekkerder in je vel gaat zitten om zo snel mogelijk af te vallen en alle leuke en lekkere dingen jezelf te ontnemen? Ook wil ik delen dat een sixpack voor ogen hebben ook een bijna niet haalbaar doel is als vrouw.

Het is genetisch bepaald of jij daar aanleg voor hebt. Ook is het ontzettend hard werken op een niet liefdevolle manier. Dus kun je de vraag aan jezelf stellen of dat voor jou haalbaar is en of dat echt is wat je wilt? Wil jij strakker worden om lekkerder in je vel te zitten? Dus kun je jezelf afvragen of dat het je waard is om nooit meer alcohol te drinken, nooit meer te snoepen en/of nooit meer te snacken en misschien niet meer zo veel met vriendinnen kunt afspreken omdat jij elke dag moet sporten? Ik hoop dat de boodschap duidelijk is, en dat je dus echt een haalbaar doel voor ogen hebt waar jij lekkerder door in je vel gaat zitten.

Motivatie komt uit actie. Dus wanneer je start met de sportschool, start met gezond eten en start om uit die luie stoel te komen. Daaruit komt de motivatie en die motivatie komt je niet zomaar aanwaaien! Leer jezelf gezonde gewoontes aan, denk aan elke ochtend ontbijten, drink veel water en ga bijvoorbeeld elke dinsdag en donderdag avond sporten. Jouw lichaam went aan dat patroon. Goede gewoontes zorgen ervoor dat je elke keer weer een nieuwe dosis motivatie krijgt. Leer gewoontes aan die bij jou passen en die haalbaar zijn voor jou. Wil jij elke dinsdag en donderdag sporten omdat je lekkerder in je vel gaat zitten, of omdat het moet omdat je vindt dat je 2 keer in de week moet sporten van jezelf? Ik hoop dat je het verschil hierin ziet qua motivatie. Ik wil opzoek naar die intrinsieke gezonde motivatie.  Zoek voor jezelf gewoontes die bij jou passen waar jij op lange termijn gelukkig van wordt. Ga niet hetzelfde doen als wat ik doe, maar ga op zoek naar wat bij jou past. Als je merkt dat het met zoveel tegen energie gaat, dan ga jij daar niet gelukkiger van worden. Vergelijk jezelf ook niet met een ander. Iedereen heeft een ander verhaal en je weet bij niemand het hele verhaal. Het enige verhaal die jij helemaal weet is je eigen verhaal.

Stel jij ziet mij alleen op foto’s, dan denk je dat meisje is goed afgetraind en het gaat haar volgens mij wel makkelijk af allemaal. Maar ik zal je eerlijk vertellen, ik train hier elke dag voor en het gaat mij echt niet elke dag makkelijk af. Ik heb een jaar lang gezocht naar een balans in mijn leven waarbij ik lekker in mijn vel kan zitten. Ik heb periodes gehad dat ik mijzelf aan het straffen was. Ik heb een periode gehad waarbij ik mijzelf erg onzeker voelde en voor mijn gevoel niet eens meer mijn opleiding dacht te gaan halen, en ik heb ook niet altijd die lach op mijn gezicht zoals jij die op de foto ziet. Ook ik heb mijn persoonlijke verhaal die niemand anders kent.

Een tip is schrijf elke dag of elke week op waar je trots op bent. Dat kan zijn dat je bijvoorbeeld 3 keer i.p.v. 2 keer bent wezen sporten. Of je hebt de hele week niet gesnackt, ook op de donderdagavond wat je normaal altijd erg lastig vindt.  Door deze positieve dingen op te schrijven of hardop te benoemen krijg je motivatie en ontzettend veel mentale kracht. Wat je ook kan helpen is om elke week je doelen op te schrijven en ook bij te werken zodat jij steeds dichter bij jou einddoel komt.  

Nogmaals zorg dat dat dit doel haalbaar is en dat je echt gelooft dat je het kan bereiken. Oftewel maak jouw doel realistisch Als jouw doel bijvoorbeeld 2 kilo afvallen is, weet dan dat je dat doel niet gelijk binnen twee weken zal bereiken. Mensen met een hoge BMI die kunnen dat misschien wel bereiken in twee weken, maar als jij al een gezond gewicht hebt volgens de gemiddelde BMI-waarde niet. Dus wees realistisch voor jezelf en ga liefdevol met jezelf aan de slag. Sneller is niet altijd beter!

Chat openen
1
Hoe kan ik je helpen?
Chat met Idieet
Goedendag, hoe kan ik je helpen?