Sportvoeding en suppletie

Sportvoeding en suppletie

Koolhydraten inname vóór, tijdens en na de inspanning zal prestaties kunnen bevorderen. Dit zorgt voor meer brandstof voor de energieproductie. Een goede voeding kan al zorgen voor veel van de voedingsbehoeften van een sporter en kunnen voedingssupplementen ook van grote waarde zijn Ook is voldoende vochtinname nodig voor hydratatie vóór, tijdens en na de inspanning. Sportdranken lijken voordeel te bieden boven gewoon water. De toevoeging van koolhydraten aan sportdranken verschaft een belangrijke bron van energie. De toevoeging van natrium en de samenstelling van een optimale smaak zullen waarschijnlijk resulteren in een grotere vloeistofconsumptie en zo de dehydratie vertragen  (Kenney, & Wilmore, 2013, p.389-390).

Cafeïne is de meest gebruikte drug in de wereld en wordt gevonden in koffie, thee, cacao, bepaalde frisdranken en verschillende andere voedingsmiddelen. Zelfs bij vrij verkrijgbare medicijnen komt ook veel cafeïne voor. Het middel werkt stimulerend op het centrale zenuwstelsel. Het is een middel die wordt aangeprezen ter verhoging van alertheid, concentratie, de reactietijd en energieniveaus. Je krijgt er een sterker en competitiever gevoel van. Vermoeidheid wordt uitgesteld, hierdoor kan je langer presteren, mits je van tevoren al vermoeid was. Van cafeïne is bekend dat het een metabool effect heeft op vetweefsel, spierweefsel en op het centrale zenuwenstelsel.  Bewezen effecten zijn: grotere mentale alertheid, grotere concentratie, verbetering van de gemoedstoestand, minder vermoeidheid, kortere reactietijd en toename van de mobilisatie van vrijevetzuren. Verschillende studies hebben aanzienlijke prestatie bevorderende effecten laten zien van het gebruik van cafeïne bij aerobe duurprestaties. Bij hoge inname of als je gevoelig bent voor cafeïne is er risico op slapenloosheid en kan het trillingen veroorzaken.

Van specifieke aminozuren, of groepen van aminozuren, wordt beweerd dat ze speciale prestatie bevorderende eigenschappen hebben. Prestaties op aerobe uithoudingsvermogen wordt verbeterd via zijn effect op het centrale zenuwenstelsel. Het werkt als een pijnstiller en stelt vermoeidheid uit. Mensen beweren dat suppletie van specifieke aminozuren de afgifte van groeihormoon door de voorste hypofyseklier verhoogt. Er is wel sterk bewijs dat suppletie met een metaboliet van leucine leidt tot een toename van vetvrije massa en spierkracht.

Het gebruik van creatine is wijdverbreid, zowel professionele als recreatieve sporters. Ongeveer twee derde van alle aanwezige creatine bevinden zich in de skeletspier. Suppletie van creatine kan de hoeveelheid creatinefosfaat in de spieren verhogen. De prestaties bij intensieve van korte duur met een hoog vermogen kunnen verbeteren, vooral bij herhaalde inspanningen. De suppletie van creatine leidt tot gewichtstoename gedurende de eerste paar dagen, waarschijnlijk als gevolg van waterophoping bij de opname van creatine in de spieren. In combinatie van krachttraining wordt creatine in verband gebracht met een grotere krachttoename. Mogelijk verbonden met de toegenomen mogelijkheden om harder te trainen. Creatine is een van de twee supplementen die vetvrije massa en kracht effectief doen toenemen. Het is nog niet duidelijk of het de sportprestaties verbetert (Kenney, & Wilmore, 2013, p. 390-417).

 

Chat openen
1
Hoe kan ik je helpen?
Chat met Idieet
Goedendag, hoe kan ik je helpen?