Vetten

Vetten

Vetten dienen voor vele vitale functies in het lichaam. Het is een primaire energiebron die bijna 70% van ons energie verschaft in rust. Het ondersteunt en beschermt vitale organen. De onderhuidse vetlaag conserveert lichaamswarmte.  We gaan kijken naar de kleinste eenheid van vet en dat is het vrije vetzuur. Er zijn twee verschillende vetzuren en dat zijn verzadigd en onverzadigd. Overmatige consumptie van verzadigde vetten is een risicofactor voor vele ziekten. Uit dierlijke vetten bevatten over het algemeen meer verzadigde vetzuren dan plantaardige vetten. De meeste voedingsdeskundigen en diëtisten raden aan de vetconsumptie niet boven de 35% van de totaal geconsumeerde energie te laten komen. Amerikaanse richtlijnen adviseren om het aantal verzadigde vetten te beperken tot minder dan 10% van de totale energie-inname. (Kenney, & Wilmore l, 2013, p. 370-372)

Voor de sporters onder ons

Vet draagt minder bij aan de energiebehoefte van spieren tijdens inspanning dan koolhydraten. Vet is wel van speciaal belang als energiebron voor een duursporter. De voorraden spier- en leverglycogeen in het lichaam zijn beperkt, dus kan het gebruik van vet (vrije vetzuren) voor de productie van energie uitputting uitstellen. Tijdens een duurtraining vindt er een aanpassing plaats die de mogelijkheden voor het gebruik van vet als energiebron vergroot. Als de koolhydraatvoorraden uitgeput raken tijdens inspanning zal het lichaam sterker afhankelijk zijn van oxidatie van vetten voor de productie van energie. Helaas is het eten van vet geen stimulans voor de spieren om vet te verbranden.  (Kenney, & Wilmore l, 2013, p. 370-372)

Chat openen
1
Hoe kan ik je helpen?
Chat met Idieet
Goedendag, hoe kan ik je helpen?