Vitaminen

Vitaminen

Vitaminen zijn een groep van niet-verwante verbindingen die specifieke functies uitvoeren ter bevordering van groei en voor behoud van de gezondheid. In relatief lage hoeveelheden hebben wij vitaminen nodig, maar zonder vitaminen kunnen we andere voedingsstoffen die we opnemen niet gebruiken. Vitaminen werken voornamelijk als katalysatoren bij chemische reacties. Ze zijn onmisbaar bij energievrijmaking, weefselopbouw en metabole regulatie.

Vitaminen worden onderverdeeld in twee hoofdcategorieën: oplosbaar in vet of oplosbaar in water. De vet oplosbare vitaminen zijn A, D, E en K en worden opgenomen uit het spijsverteringskanaal. Deze vitaminen worden opgeslagen in het lichaam, dus overmatige innamen kan leiden tot toxische ophoping. De vitamine B-complex en Vitamine C zijn oplosbaar in water. Elk overschot van deze vitaminen wordt uitgescheiden(Kenney, & Wilmore, 2013, p. 374-376).

 

Voor de sporters onder ons

De meeste vitaminen hebben functies die belangrijk zijn voor een sporter. Bijvoorbeeld:

 

  • Vitamine A zorgt voor normale groei en ontwikkeling. Vitamine A heeft een integrale rol bij het ontwikkelen van bot.
  • Vitaminen D is onmisbaar bij de absorptie van calcium en fosfor in de darmen en zorgt voor de sterkte en ontwikkeling van het bot; door het reguleren van de calciumabsorptie speelt deze vitamine ook een sleutelrol bij neuromusculaire functie.
  • Vitamine K is een intermediair in de elektronentransportketen, waardoor vitamine K belangrijk is voor de oxidatieve fosforylering.

 

Dit zijn veel metabolische functies waar ik niet al te diep op in ga. Maar dit toont wel aan dat vitaminen echt belangrijk zijn. Wel zullen we kijken naar vitamine B en C die oplosbaar zijn in water. Er zijn meer dan een dozijn B-complexvitamine.  Ze dienen veel verschillende functies binnen het cel metabolisme. Hier gaan we ook niet te diep op in. Kort en simpel ze werken ze bij de oxidatie van voedingsmiddelen en bij productie van energie. Veel verschillende studies hebben laten zien dat suppletie van één of meer van B-complexvitaminen het presteren kan bevorderen. Het hebben of krijgen van een deficiëntie van het B-complex in één of meer van de B-complexvitaminen vermindert gewoonlijk het presteren.

Vitamine C is belangrijk voor de aanmaak en het handhaven van collageen, dat is een cruciaal eiwit in bindweefsel. Vitamine C is onmisbaar voor gezonde botten, ligamenten en bloedvaten. Ze hebben ook de functie voor het metabolisme van aminozuren en het bevorderen van ijzeropname in de darmen.

Vitamine E wordt opgeslagen in spieren en in vet. Vitamine E versterkt de activiteit van de vitamine A en C door preventie van hun oxidatie. De belangrijkste rol van vitamine E is de werking als antioxidant. Er is aangetoond dat inspanning DNA-schade in cellen veroorzaakt, maar dat de suppletie van vitamine E resulteerde in minder DNA-schade.  Over het algemeen wordt geconcludeerd dat suppletie van vitamine E de sportprestatie niet verbetert (Kenney, & Wilmore, 2013, p. 374-376).

 

Chat openen
1
Hoe kan ik je helpen?
Chat met Idieet
Goedendag, hoe kan ik je helpen?